Inför semlans-dag

På tal om nya utmaningar tänkte jag idag testa att göra egna semlor för första gången. Som ni vet är jag lite tokig i att baka, men semlor har jag inte gjort själv tidigare... dels för att semlor är storfavoriten och jag vill inte att det ska bli några fel och därför är jag lat och köper på konditorier, men också för att jag nästan aldrig har tyckt att semlorna som någon gjort hemma är lika bra som de man köper. Jag hoppas ingen blir sur på mig nu :P Men på nåt vis blir bröden inte lika spröda och luftiga och mandelmassan inte lika slät och god.

En semla är perfekt när brödet är saftigt, grädden är lätt sötad och fluffig och mandelmassan sådär underbar och den ska vara utsmetad på hela nedre bullen, och så rikligt med florsocker på locket. Självklart får man inte allt detta på alla semlorna man köper, men jag som älskar dem planerar att köpa ganska många under den korta semla-perioden så det gör inte så mycket. Jag testar mig fram ;)

Hur som helst, denna gång ska jag prova att göra egna! Det kanske tar lite tid, men jag är tålmodig ;) Det SKA bli perfekta semlor! Om inte får jag väl äta upp alla och börja om, hehehe.

Hej så länge!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Caspita

Av och för mig, igår idag och imorgon

RSS 2.0